FAQ
Hur länge pågår projektet?
Projektet startade 13 december 2021 och pågår fram till 28 februari 2023.
Läs gärna mer om projektet här.
Almega har precis startat ett nytt liknande projekt som det går att anmäla sig till här!
Vilka utbildningar kan man ta del av?
Utbildningarna kommer att presenteras mer utförligt i kurskalendern här på vår hemsida när kursdatum är klara.
De områden som kommer erbjudas är:
Ledarskap: Utbildningar för nya chefer, seniora chefer samt personer som inte har uttalat chefsansvar
Affärskunskap: Projektledning, Försäljning, Kommunikation, Affärsekonomi, HR, Arbetsrätt och Upphandling
Digitalisering: Officepaketet med exempelvis Excel, Powerpoint och Microsoft Teams. Digital marknadsföring.
Hur många utbildningar får man gå?
Man får en utbildning per anställd oavsett längd på kursen. Är ni tex. 20 anställda får ni alltså 20 utbildningar till förfogande.
Hur bokar man kurs?
När ni har genomfört de fyra stegen (lämnat in blanketter, slutfört enkät och genomfört den Förberedande workshopen kommer ni få tillgång till en medlemssida där ni kan boka er på kurserna. Ni är såklart också alltid välkommen att kontakta oss för hjälp!
Vad kostar det att delta i projektet?
Företaget betalar en administrationsavgift baserat på antalet anställda. Detta är en engångsavgift och betalas endast en gång. Därefter finansieras varje kurs, som har ett marknadsvärde på 20 000 kr, av ESF-rådet. Ev. kost som tillkommer på kurserna betalar företagen själva.
Hur går ansökan till?
Företag anmäler sig till projektet genom att skicka in en ansökan. Ni får sedan ett välkomstmail med information och blanketter om hur ni går vidare.
Vilka krav, villkor eller andra regler finns?
Villkor för att kunna delta
- Företaget befinner sig i storleken 0–49 anställda
- Företaget har sin verksamhet i Stockholms län
- Företaget har ej har mottagit mer än 1,8 msek i statsstöd* de senaste tre åren
*Projektet omfattas av EU:s regler om statsstöd enligt bestämmelserna om försumbart stöd enligt Europeiska kommissionens förordning nr 1407/2013 om stöd av mindre betydelse. Stöd till korttidsarbete räknas inte som statsstöd.
Krav vid deltagande i projektet
Alla som deltar i ett socialfondsprojekt måste redovisa och intyga den tid de medverkar i projektet. Det innebär att samtliga deltagare kommer att få ett mail med instruktioner om hur de ska intyga den nedlagda tiden inom ramen för projektet.
Omfattas omställningsstöd och korttidspermitteringsstöd av statsstödsreglerna?
Nej, varken omställningsstöd eller permitteringsstöd räknas som denna typ av statsstöd.
Varför behöver projektet de anställdas personnummer?
Personnummer måste samlas in för att ESF-rådet ska kunna följa verifieringskedjan och säkerställa deltagarens identitet vid fördjupad kontroll. Projektet behöver även samla in personnummer för att SCB ska kunna matcha deltagaren mot deras registerdata. ESF-rådet är beroende av denna statistik för att följa upp projektens och programmets genomförande. ESF-rådet använder deltagardata bl.a. vid kontroll på plats hos projektägaren.
Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i projektet här.
Behöver de anställda ha en egen mailadress?
Ja. För att kunna delta i projektet och gå utbildningar behöver varje deltagare ha en unik mailadress. Dvs. flera personer kan inte dela på samma mailadress.