Digital marknadsföring - Online

Vill du kunna marknadsföra och sälja genom digitala medier? Vill du veta att de digitala satsningar ni gör är rätt? Den digitala utvecklingen går extremt snabbt och det är nästan omöjligt att hänga med i alla svängar om man inte har tid att jobba heltid med bara det. Därför kan den här kursen på två dagar vara välbehövlig för både de som inte känner sig särskilt digitala och för de som redan har lite erfarenhet!


Om kursen

Kursen fokuserar på marknadsföring och försäljning via digitala medier med sociala medier som mittpunkt. Vi går även igenom hur man ska jobba med sin webbplats, sökmotorer och e-handel. Teori blandas med praktik och du kommer få testa på saker som att köpa annonser på Facebook, skapa en enkel webbshop och kika på webbanalys.

Med till kursen tar du egen dator och inloggningsuppgifter till de digitala kanaler ni använder idag, så som webbplatsen, Facebook och Instagram. Du kommer under kursen få chans att testa en del av teorin direkt på de egna kanalerna om du vill det.

Under kursen pratar vi även om värdet av strategi och taktik i den digitala kommunikationen. Du kommer under kursen att ta fram en grundläggande digitalstrategi som ni kan börja jobba utifrån direkt.


Ur innehållet

Det digitala landskapet

Översikt över det digitala landskapet för marknadsföring och kommunikation idag.

Webbplatsen

Hur ska man tänka kring webbplatsen? Mobilanpassa, Interaktionsdesign, Sökmotoroptimering och mycket annat reder vi ut.

Sök

Även om trafiken till webbplatser från sökmotorerna börjar minska är det fortfarande en otroligt viktig plats att synas på. Vi kikar på hur man kommer högre upp och hur man köper exponering.

E-handel

Under kursen hinner vi även kika på hur man ska tänka kring e-handel och hur man enkelt kommer igång med att sälja via nätet utan stora investeringar i tekniken.

Sociala medier

Ett enormt stort område med medier som Facebook, LinkedIn, Instagram och Twitter. Vi går igenom hur man förhåller sig till sociala medier som företag. Hur man väljer var man etablerar sig. Hur får räckvidd naturligt och hur man ökar den med annonspengar.

Digital kommunikation

Även om man är bra på att kommunicera i grunden kan det vara svårt i digitala landskap. Exempelvis måste man i sociala medier alltid skapa engagemang, annars slutar man synas. Det och mycket mer pratar vi om.

Resurser, budget och organisation

Som litet tillväxtföretag är det viktigt att planera alla resurser och ha en tydlig budget. Därför går vi igenom hur man planerar sina digitala aktiviteter för hög nytta.

Digital strategi

Under dagen hinner vi även prata om grunderna i en digital strategi. Vad man bör tänka på och få med i en sådan.

Den digitala utvecklingen

Sist men inte minst lyfter vi blicken från allt som är just nu och kikar på de större trenderna i den digitala utvecklingen så att du får med dig tankar om vart vi är på väg och hur man som verksamhet behöver vara vaken och anpassa sig.


Kursmål

Efter kursen har du god kännedom om det moderna digitala landskapet och hur man kan dra nytta av det för att nå nya målgrupper och öka sin försäljning.

Du lämnar även kursen med en grundläggande digitalstrategi för ditt företag som ni kan börja jobba med direkt.

Efter avslutad kurs får du ett kursintyg. Här framgår tydligt vilka kursmål du uppnått med utbildningen.


För vem

Denna kurs vänder sig till dig som i din yrkesroll antingen behöver jobba med digitala kanaler eller som har ansvar eller tar beslut kring dessa eller kommunikation/marknadsföring/försäljning generellt.


Förkunskaper

God datorvana behövs för att kunna tillgodogöra sig kursens praktiska moment.

Pris för medlemmar:
0 kr
Resterande del finansieras av Europeiska socialfonden.
Ordinarie pris:
20 000 kr

Kurstillfällen

21-22 Jun

Online